Spis treści
Car sharing to trend, który polega na współdzieleniu samochodów i korzystaniu z nich tylko wtedy gdy tego potrzebujemy. Trend ten obecnie rozwija się w błyskawicznie, użytkownicy coraz chętniej z niego korzystają, a liczne miasta zachęcają do takiego korzystania z aut poprzez liczne bonusy. Dzięki Car sharingowy nie musimy również martwić się o utrzymanie auta czy jego zakup a komfortowo korzystać z plusów “czterech kółek” na życzenie rezerwując samochód w aplikacji. Na całym świecie kilkanaście milionów osób regularnie podróżuje autami ustawionymi w różnych częściach miasta i pozostawia je w innych. Poniżej prezentujemy, czym jest Car sharing, jak można z niego korzystać oraz czy miasta i marki motoryzacyjne są za jego rozwojem.
Czym jest car sharing?
Car sharing to nowy trend współdzielenia samochodu. Polega on na tym, iż korzystamy z samochodu danej firmy car sharingowy tylko wtedy, jeśli zachodzi taka potrzeba. Możemy zarezerwować go w jednej lokalizacji, dojechać nim do drugiej i tam zostawić. Płatności odbywają się na podstawie abonamentu czy czasu korzystania lub odległości przejechanego dystansu.
Na rynku działa wiele form, a sam carsharing wyszedł z fazy testów i zadomowił się na stałe. Na świecie ma on ok. 20 mln użytkowników a sytuacja dynamicznie zmienia się, więc ta liczba obecnie może być dużo większa.
Proces korzystania z Car sharingu jest bardzo prosty. Wystarczy w tym celu zainstalować aplikacje na telefon, zarejestrować się i rozpocząć wypożyczanie auta. Jeśli zajdzie taka potrzeba i będziemy chcieli wyjechać, wystarczy sprawdzić na mapie, gdzie znajduje się najbliższy samochód. Wystarczy go zarezerwować, udać się do niego i rozpocząć jazdę. Gdy samochód nie będzie nam już potrzebny, możemy pozostawić go w danej lokalizacji i zakończyć rezerwację w aplikacji — udostępniając auto tym samym innym użytkownikom.
Car sharing w Polsce nie jest rozwinięty w taki sposób jak w innych częściach świata, choć zmiany są bardzo dynamicznie. Z tego sposobu możemy skorzystać we wszystkich największych miastach takich jak Warszawa, Kraków czy Poznań. Na rynku działa ok. 10 firm więc wybór jest spory.
Jednym z najlepszych przykładów Car sharingu są Niemcy. Funkcjonuje u nich ponad 120 firm, a wiele tysięcy aut pozwala na komfortową jazdę na terenie całego kraju. Niemcy są jedyni z liderów tego trendu na świecie.
Korzyści car sharingu
Korzyści, jakie płyną z tego sposobu wypożyczenia aut, jest bardzo wiele. Pierwsza z nich to brak konieczności kupowania własnego samochodu. Wiąże się to z wydawaniem dużych sum pieniędzy czy kredytami. W zamian za miesięczne koszty lub raty kredytu będziemy mogli w porównywalnej cenie korzystać z car sharingu. Nie musimy również obawiać się o utrzymanie techniczne auta, serwis, utratę wartości czy garażowanie.
Kolejnym plusem jest jakość i komfort. Samodzielnie może nie być stać nas na zakup nowego samochodu lub takiego z wyższej klasy. Auta firm carsharingowych, są często nowe i komfortowe. Dzięki temu przy porównywalnych kosztach możemy podróżować w dużo lepszych warunkach.
Do plusów — szczególnie w dużych miastach można zaliczyć również wiele aut w różnych lokalizacjach oraz łatwość użytkowania aplikacji. Poradzi z nią sobie nawet osoba, która nie zna się na najnowszych technologiach. Carsharing pomaga również dbać o środowisko, co będzie dużym atutem dla osób preferujących ekologiczny tryb życia.
W dużych miastach kolejną korzyścią będą bonifikaty, jakie czekają nas z tytułu jazdy samochodem Car sharingowym. Będziemy mogli parkować w podziemnych garażach lub za darmo w wielu strefach, jeździć bus pasami czy wjeżdżać do lokalizacji, które są zablokowane dla prywatnych aut.
Miasta i car sharing
Bardzo istotną kwestią Car sharingu jest pozytywne postrzeganie tego trendu przez światowe miasta. Jest on tam mile widziany a wręcz pożądany. Miasta przyjmując go, odnoszą same korzyści. Pierwszą z nich jest zmniejszenie się liczby aut, a co za tym idzie mniejsza emisja szkodliwych gazów do atmosfery. Miasta takie jak Kraków oraz inne Europejskie stolice muszą przeznaczać ogromne sumy na walkę z zanieczyszczonym powietrzem. Dzięki temu trendowi miasta takie oszczędzają sporą ilość środków, a jakość powietrza znacząco się poprawia.
Kolejnym plusem, który jest korzystny dla miast, jest sama ilość aut na ulicach. Już w niektórych z nich obowiązują zakazy wjazdów do centrum czy naprzemienne jazdy wedle końcówki numeru rejestracyjnego.
Nawet spadek liczby aut o kilkanaście — kilkadziesiąt procent powoduje zmniejszenie się korków, łatwiejsze i szybsze przemieszczanie się po mieście czy brak konieczności tworzenia tak wielu miejsc parkingowych. Te ostatnie w Nowym Jorku lub Londynie kosztować potrafią kilkanaście — kilkadziesiąt tysięcy funtów. Miasta zachęcają firmy Car sharingowe i użytkowników m. in. możliwości jazdy bus pasami, bezpłatnymi parkingami czy możliwością wjazdu do ścisłego centrum.
Marki samochodowe i Car sharing
Jak wydawać by się mogło na pierwszy rzut oka — bezpośredni konkurent dla sprzedaży aut, jakim jest Car sharing, może być negatywnie odbierany przez producentów samochodów. Jest to bardzo mylne przekonanie, a wszyscy producenci aut kibicują wręcz takiemu rozwojowi. Dlaczego tak jest? Pierwszą odpowiedzią jest nowy rynek zbytu. Firmy Car sharingowe w trosce o wysoki komfort kupują najnowsze modele — często te nie najtańsze. Dzięki temu producenci samochodowi mogą sprzedawać duże ilości samochodów właśnie marką Car sharingowym.
Obecnie szacuje się, że w przyszłości co 10 auto będzie produkowane właśnie na potrzeby Car sharingu. Dostawy aut opiewają na wiele egzemplarzy jednocześnie, więc podpisanie takiego kontraktu wraz z brakiem konieczności dystrybucji aut jest bardzo korzystne finansowo.
Kolejnym powodem pozytywnego nastawiania na ten trend jest możliwość reklamowania się. Jeśli dana firma car sharingowa będzie używała aut danej marki, będzie to reklamą i spowoduje, że wiele osób zdecyduje się kupić takie auto na własność. Mogą to być osoby widzące takie auta lub sami użytkownicy car sharingu, którzy jeżdżąc danym modelem, polubią go lub polecą znajomym.